Sunday, September 8, 2013

MINGGU HALUANSISWA 2013/2014 UNIVERSITY MALAYA!


Assalammualaikum dan Salam Intelek (chewahhh, hahaha)

Semalam cukup la seminggu kami freshie2 UM menjalani Minggu Haluansiswa di University Malaya , university tertua dan terbaik di Malaysia.!!!

Kalau aku disuruh describe minggu haluansiswa ni dengan hanya satu perkataan, aku akan cakap FANTASTIC!..Serious aku cakap...Biasanya minggu orientasi ni slalu ade ragging2, tp kat sini x ade..denda tu ade la sikit, tp rilek je la..Bukan ragging ikut suke suki hati senior je..

Lupa nk cakap, aku dapat Kolej Kelima-Dayasari.. Kolej ni memang best gila, walaupun dye kolej yang tua..Fasiliti sukan dye pon, aku tengok mmg terbaik la.. Bilik aku berkongsi dengan tiga org lagi, n malangnya aku dpat katil tingkat atas, paham2 je la..tuk si chubby cam aku ni, payah sikit la kan, Sikit je k! Tapi aku tengok yang positif la, dengan katil aku berada di tingkat atas ni, akan ade la satu harapan agar aku kurang tidur dan berlingkar-lingkar di atasnya..hahaha. Dan bilik dye memang sejuk, macam ada air cond. Kolej Dayasari ni jugak ialah kolej Palapes, di mana pelajar-pelajar Palapes ditempatkan disini..

Cukup pasal kolej, jom cakap pasal minggu ni pulak.. Setiap hari, rutin kiteorg ialah akan bangun pukul 5 untuk siap2 pegi smbhyg subuh di surau, berjemaah. And berlangsung la one whole day punya event..mmg busy, sampai mandi pon x sempat, kiranya mandi sekali sehari je la.. Memang sume pon busuk la kan..haha.. Yang paling bestnya, kiteorg kene jalan kaki dari KK5 pegi DTC (Dewan Tunku Cancelor), lebih kurang la 1 km..bukan jalan lenggang lenggok tu kiteorg kene berlari gak nk make sure x de gap dalam barisan and nk cepat smpai..Tp aku rilek je, sbb aku fikir dah lama x exercise kan, so ambil je peluang yang ade and enjoy je..

Aktiviti paling aku suke ialah Cheers la, aku klu bab cheers mmg semangat, aku jerit sepuas hati, release stress katakan, tp aku x stress mana pon hahaha.. Cheers kiteorg mmg gempak, lain dri yang lain, masa last day, aku rase cheers kiteorg dah buat yg terbaik, tp aku x puas hati gila dengan satu KK ni, yg bawak alat yg bising gila cam kat stadium tu..mana nk lawan suara kami dgn bunyi bnda tu..Tenggelam suara kami tau :( Anyway, let bygone be bygone je..aku masih happy..

Aktiviti kat fakulti aku pon best jugak, aku tgk profesor2 kat sana macam baik2 je..harap la dyeorg nnt ok.. and of coz la dyeorg ok kan, sbb dyeorg kan Professor UM! Hehehe.Berpeluang berbual-bual dengan alumni, and tanya ape yg terlintas dalam kepala otak ni kan..Memang best la. And ak rasa aku memang lebih banyak bertanya sepanjang minggu ni..almost every Q&A session ade la muka aku bertanya..That's is a very good improvement from me. Wow, only one week, and I’ve change?..What will happen to me for the next 3 years?

And yang paling bestnya, dan paling x disangka-sangka pihak UM ade jemput alumni-alumni yang berjaya contohnya, Pandalila, Aznil Hj Nawawi, and sorang menteri telekomunikasi. Paling best skali time Pak Nil bagi ucapan la.. Rasa memang best dan terharu sgt smpai dh sebak sikit dah.. Semangat aku terus dibakar lagi..

Aku terpilih untuk buat sketsa Bahasa Malaysia, kiteorg berlakon tuk sketsa isteri derhaka..Aku ambil cabaran ni untuk berlakon sesuatu yang aku x pernah buat..Jadi aku ambil watak utama Mak Leha, dan PM( pemudahcara mahasiswa) lantik aku jadi ketua untuk group ni..Yang bestnya, semangat kerjasama dalam group kami bg aku sgt hebat..Walaupun pada mulanya, kawan2 malu, suara x kuat..tp bila dah bertanding.. Ya Allah, dyeorg sgt ohsem bg aku..Walaupon KK5 x menang, tp aku tetap bangga sebab audience kami ketawa dan juri tersenyum.. Aku bersyukur.

Terlalu banyak pengalaman berharga sepanjang minggu ni.. PM-PM KK 5, Subhanallah, BAIK GILA.. Aku dapat rasa keikhlasan, semangat, keceriaan mereka.X tau nak cakap ape dah, tp dyeorg mmg jaga kami dengan sangatx10 baik.Rasa nak nangis sbb terharu pon ade..Klu boleh, nk antar je sume PM aku ni naik ats pentas ambik award,Yang lawaknya, on the last day of the week, kiteorg kene denda lagi, aku cam blur2, apsal tetiba ngamuk ni, dh la last day..cakap kiteorg lambat dtg court dri surau, aku pikir, x de la lambat sgt sbb mmg bru sgt habisnya..Lepas kene denda kene marah bagai, tetiba dengar org nanyi lagu tema kolej kiteorg, rupa-rupanya, sume tu tipu je,drama yg dyeorg cipta and nama dan course dyeorg yg kita tau pon tipu jugak, tp ape nk buat, nama tu mmg lekat la kat aku, sbb aku x igt nama betul dyeorg..Paling sentap sekali, mostly umor dyeorg 20-23 je..aku x sentap sgt la, sbb aku muda..yg freshie2 umo 20 la sentap habis..hahahaha..Tapi aku faham kenapa dyeorg buat camtu, klu x buat camtu, of coz, yg sebaya ni x kan respect and dengar cakap punya la..


Aku simpan cerita yang terbaik tuk akhir sekali, bak kata orang putih, keep the best for the last? Ah lebih kurang la ayat dye kan.. Ok, cite dye camni, tgh aku syok-syok layan org berceramah kat depan, PM panggil aku.. aku pon cam blurr la..apsal tetiba ni..dlm otak dh fikir, aku ade buat salah ke? Setahu aku, aku la yg paling baik skali kat KK 5 ni hehehe ( x bleh bla kan? Hahaha).. Pastu, Ketua PM cakap, awk ade buat salah ape ni, smpai dyeorg panggil? Tp aku confident je, aku x buat salah ape2, dan KPM tu pon bukan la pelakon yang hebat, hehehe so aku tau ni mesti ada something ni.. Ada jugak la wakil dari KK lain bersama aku, pastu HEP cakap kiteorg terpilih makan dengan TIMBALAN PERDANA MENTERI!! hahaha nmpk x jakun dye kat situ? TPM ni pon alumni UM, sbb tu dia datng untuk rasmikan Radio Umalaya.. So aku berpeluang la, makan semeja..walaupon x berborak sgt sbb aku duduk selang 3 org dari beliau, tp aku dapat duduk sebelah Datuk Rohana, HEP UM..Dapat berborak dengan beliau pon best sebab dia friendly je dengan kami. So ini peluang boleh dikatakan sekali seumur hidup la..Terima Kasih sgt la pada pihak yg sudi pilih aku..

So overall, MHS 2013/2014 SANGAT OHSEM!!!!!!!!! #UMisone

Terima kasih banyak-banyak pada PM-PM KK5, PM sentral dan Pihak UM sendri yang telah berjaya menyemai rasa cinta pada UM dan semangat belajar dalam diri saya dalam masa seminggu sahaja..CONGRATULATION!!!


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...