Tuesday, April 24, 2012

PENGALAMAN DERMA DARAH!!

Assalammualaikum,

Dah lama dah aku x update blog..(ayat cliche sgt kan?) haha..
But seriously, aku malas gila nk update..tp pagi2 buta ni, (2.30 pg) aku gagahkan diri tuk update blog ni..
seperti yg tertera pada tajuk kat ats, yupp, aku dah pon menderma sebnyk 450ml drh aku td..hehe

ni buktinya!! hehe.

Ok, niat sebenar aku update blog ttg derma darah ni, bukan lah untuk membangga diri..jauh sekali..aku sebenarnya nak memupuk minat masyarakat kita tuk derma darah tu je..

http://www.emocutez.com
Skang aku nk cite, how it goes tgh hari td..
Aku, mmg dah lama nk derma darah..tp sebelum ni x boleh derma darah sebab umur x cukup. So bila aku dah cukup 18 tahun ni, aku nekad nak derma darah..
Ada org tnya aku,
                                                "ape mimpi aku nk derma darah"
 aku cakap aku x tau..aku just nk derma darah..aku search internet effect dye..tp x de pon..bnyk kebaikan ade la..

So, aku ajak kwn aku temankan..aku gi Hospital Besar Ipoh..tanya la kat servis counter tu kat mane nk derma darah..bila aku masuk je bilik tu, ade sorg je laki tgh derma darah..nurse tu trus tnya
                                               "nk derma darah ke?"
mula2, aku rase nervous je nk masuk bilik tu, rase macam nk balik pon ade..tp aku beranikan diri gak..
pastu nurse2 tu buat la ape yg patut tuk derma darah ni..
dan darah aku pon tersedut la kluar dari badan ke beg plastik dlm gambr tu..hehe..
Mula2 rasa ok je..tp lama2 perut mula rasa x sedap..nurse tnya ok ke x..pastu muka dah jadi pucat skit..so nurse stop amik darah..lagipon mmg dah nk penuh..
lepas tu, nurse bg MILO FREE!!
 badan mmg akan rase sedikit lemah selepas pendermaan darah..tp hati rase lega sbb dah dermakan darah..walaupon rasa mcm nk pitam, tp ttp rasa seronok..x tau knp..padahal derma darah je pon..
And one more thing,derma darah amik masa yg sgt singkat..

Sebenarnya, x ada alasan untuk x derma darah..
aku dengar bnyk alasan, bila aku ajak org derma darah dengan aku..antara yg paling cliche skali
AKU TAKUT JARUM.. sory pada yg terasa,,tp tu mmg cliche gila..
tp bg aku, sggup kamu pntgkan dri kamu yg takutkan jarum dari menderma darah? sdgkan x sakit langung nk derma darah tu..kmu ade kelopak mata yg boleh dipejamkan mase kmu dicucuk..leher pon boleh toleh tmpt lain and yang paling penting KAMU SUDAH PON DIBIUS!! so nk rase sakit apenyer??..dan aku rase itu bukan alasannya..

And stu lagi DARAH AKU SENDRI PON X CUKUP!
Selagi berat kmu melebih 45kg dan kmu berumur 18 thun++ dan sihat..kmu layak..darah sentiasa cukup..lgipon dyeorg akan check dulu, cukup ke x..n lagi stu..kmu akan dapat darah yg bru bila kmu dah derma darah tu..i mean, badan kita akan menghasilkan darah yg lebih sihat dan muda..yg akan membuat kan kamu rasa lebih segar..so patutkah itu dijadikan alasan?

Apa2 pon, itu hak korang kan? darah tu pon darah yg dipinjamkan Allah pada korang kan? haha
Tp ingat, kita x tau bila kita perlukan darah..mane tau, tiba2 kita accident? pastu x cukup darah..darah sape kita nk amik? Darah org yg telah menderma darah jugaak kan? so why dont we do our part?? kalau la darah boleh dipalsukan, dah lama dyeorg buat...kan?? hehe

Korang search la google kebaikan derma darah..aku rase dh pnjg sgt entry aku hrini. bye..http://www.emocutez.com
Apa2 pon, aku nak minx maaf klu ade yg sentap ngan entry aku ni..aku x niat pon nk wat korg sentap..aku just nk luahkan pendapat aku je. yang baik semua datang dari Allah..dan yg buruk itu, datang dari kelemahan aku sendri..
Assalammualaikum.



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...